dinsdag 2 april 2013

heuvel blijkt prehistorisch

Door de harde oosterwind kwam in de door de campingbaas verleden jaar geslagen bres in de Feeenheuvel voor het eerst een prehistorische scherf te voorschijn, natuurlijk gevonden door de huis-archeoloog van de werkgroep, Ad van der Blom. Datering: IJzertijd (800-0vC). Veronica Veen verdenkt de heuvel er overigens van een ondergestoven hunebed te kunnen zijn, gezien de contekst Angelslo en Emmerdennen. Deze zou dan daarna in de IJzertijd opnieuw gebruikt zijn. Tijd voor een moderne archeologische scan?

bijschrift: de bewuste scherf,
wrsl een bodem/randfragment

maandag 1 april 2013

tentoonstelling animeert...

Uit het gastenboek:
Unieke kans voor Emmen om zich te profileren met dit project.

Gelukig had de Zuidervelder het persbericht van de werkgroep tot een aardig stukje bewerkt, waardoor om 2 uur precies de tentoonstelling "Landschapspark: veleden - heden - toekomst" volstroomde. Het was er meteen zo levendig en geanimeerd, dat er meer gezamenlijk over de plannen werd gesproken, dan gekeken en gelezen.
   Onder genot van thee met paaslekkers werd in de zonnige tuin nog uren doorgediscussieerd. De bezoek(st)ers waren het er over eens dat het plan uniek is en nieuwe kansen biedt voor velen en ook voor de stad Emmen.
   De werkgroep voelde zich door deze feedback gesterkt in haar idee dat het project moet groeien, zoals planten groeien, een ontwikkeling dus met steeds meer inbreng van anderen. Dit in contrast tot de tekentafel van projectontwikkelaars, die als voldongen feit en zonder ook maar rekening te houden met het landschap en haar geschiedenis een megalomaan plan op een gebied loslaten. Zulke geluiden bereiken overigens ook uit de wijk de werkgroep steeds meer.

Al veel eerder was er verbazing dat de gemeente (nog) niet officieel op het plan van het landschapspark ingaat, want wat is er mooier dan naast een dierenpark en 'mensenpark' een plantenpark te hebben?), maar bij de bezoekers leidde dit tot een hele brainstorm over wat 'gemeente' nu eigenlijk inhoudt, ook gezien de saksische achtergrond van 'gemeenschappelijke grond' en de mensen die gezamenlijk een 'gemeenschap' vormen, wat nog diep tot in de 19de eeuw in de boermarke vorm kreeg. Langs ons landschapspark liep trouwens tot in de jaren 1950 de Markeweg, nu Boermarkeweg.
   Sommige van de aanwezigen hadden als klein kind al het idee dat grond "van niemand" kon zijn. Dit is trouwens een principe dat zeker teruggaat op de -neolithische - hunebedtijd: het concept van moeder aarde, die al haar kinderen draagt en weet te voeden.

De discussie reflecteerde dus de hele grondslag van het landschapspark, namelijk vanuit historische wortels naar de toekomst kijken.
    Al met al zo interessant en inspirerend, dat de werkgroep weer met hernieuwde energie verder kan.

dinsdag 19 maart 2013

tentoonstelling, lezing en ander activiteiten


Dit is geen grap, maar op 1 april, de tweede Paasdag, zal Veronica weer haar tentoonstelling "Landschapspark Emmen: verleden, heden, toekomst" opstellen in de voorhof van haar huisje. Dezelfde dag houdt zij met een van de andere leden van de werkgroep om ca. 3 uur een lezing over de plannen die inmiddels al in een vergevorderd stadium zijn. Het wordt een unieke mix van (pre)historische landbouw, educatie en toekomstgerichte stadslandbouw.
   Inmiddels heeft zij maar liefst vijf koudegolven weten te overleven zonder water en elektra, en sinds kort ook zonder afvoer. In de prehistorie zullen de voorzieningen zeker beter zijn geweest... De rechtzaken staan in principe op winst, maar je weet maar nooit in onze rechtstaat Nederland. Daar zijn we intussen ook wel achtergekomen. En natuurlijk is nu een beetje licht naar Vrouwe Justitia nu ook geen overbodige luxe...
   Tot ziens op de tweede Paasdag. Het programma - met verrassingen! - begint op 2 uur.
   Ook namens de werkhgroep, Veronica

aanvulling

Intussen is er een heel programma ontstaan, met dus om 3 uur een lezing, maar ook natuurgedichten zullen voorgelezen worden en misschien nog live-muziek. Daarnaast is er het doe-pakket voor jong en oud beschikbaar.
kijkje in de tentoonstelling met haiku c.q. vlinderboom,
   Hoewel het erop lijkt dat Kerst en Pasen dit jaar gaan samenvallen (is dit soms de 1 april-grap?), zal de werkgroep toch voor al uw vragen paraat staan om haar plannen toe te lichten, ook om het terrein van de huidige vergaande verloedering te kunnen blijven vrijwaren in de toekomst.
   U bent van harte welkom van 2 tot 5 uur in de voorhof van het laatste huis op de voormalige Camping Emmen, linksachter op de parkeerplaats t.o. de letters Aquarena.
Tot dan met hartelijke paasgroet, werkgroep Landschapspark Emmen.

zondag 24 februari 2013

historisch groen voor de toekomst

De werkgroep is nu enkele maanden naar binnen gericht bezig geweest, maar begint intussen steeds meer door de buitenwereld benaderd te worden. Hieronder een tekst bij een kleine tentoonstelling over het landschapspark, die te zien zal zijn op de Zadenbeurs in Den Bosch 2/3 maart 2013.


historisch groen voor de toekomst

In Emmen is een werkgroep druk bezig een landschapspark tot stand te brengen. Op de enige veldstructuren, die in de stad nog niet volgebouwd zijn, zal een uniek samenspel van (pre)historische landbouw, educatie en vernieuwende stadslandbouw verschijnen.
   Uitgangspunt zijn de in deze tijd alom veranderende inzichten in de relatie tussen mens, natuur en geschiedenis. Geven, delen, samenwerken in het netwerk van leven, met de mens als deel van het geheel.
   Het zal een park worden van, voor en door iedereen. Een toekomstgericht project, waarbij de historische wortels nieuwe grond krijgen.


vrijdag 1 februari 2013

Hard werken en meer steun

Inmiddels heeft de werkgroep 4 vruchtbare en geanimeerde vergaderingen gehouden. Van het werk dat er intussen is verzet, is al veel op deze site te zien.  De plannen vinden ook in steeds grotere kringen weerklank.

maandag 31 december 2012

Landschapspark als wenkend perspectief

Op de laatste dag van roemruchte jaar 2012 kwam het Dagblad van het Noorden met een samenvattende terugblik, waarin het landschapspark als enige hoop naar voren kwam. De tweede helft was ook de eerste serieuze publiciteit van ons plan.


donderdag 20 december 2012

Parkplan word verfijnd


Sinds haar oprichting op 27 november is de werkgroep druk bezig haar doel en missie verder uit te werken en te verfijnen. Het moet een plan worden dat de verschillende overheden 'niet kunnen weigeren'.
   Intussen is er hard aan een eerste persbericht gewerkt en is het plan weer verder uitgewerkt, wat hierbij op de plattegrond te zien is.
   Er zijn inmiddels aanwijzingen dat de steun in alle gelederen groeit. EN ook jij kunt deel uitmaken van deze beweging. Steun dus het landschapspark en zeg het voort!

zaterdag 15 december 2012

Eerste persbericht

Meteen na de oprichting wordt er aan een eerste persbericht gewerkt, waarin doel en missie van de werkgroep voor het eerst naar buiten wordt gebracht.

dinsdag 27 november 2012

Oprichting werkgroep

Op 27 november was het zover: de werkgroep, een idee van bezoekster Anna, hield haar oprichtingsvergadering. Uit het gastenboek van de tentoonstelling kwamen de leden met hun/haar kwaliteiten en opvattingen als vanzelf naar voren. Op de levendige vergadering zelf, bleek een ieder over nog veel meer onvermoede kwaliteiten te beschikken. Deze zullen elkaar niet alleen goed aanvullen, maar ook maar al te goed van pas komen.

maandag 22 oktober 2012

Actie bereidheid

Om half vier vrijdagmiddag 19 oktober kwam ons ter ore, dat er waarschijnlijk op maandag ochtend 22 oktober op het terrein van de voormalige terrein van de Camping Emmen bomen gekapt zouden gaan worden. Natuurlijk werd er alles aan gedaan om de waarheid achter dit sterke gerucht te achterhalen, vooal in officie"le kringen. 
   Dat lukte zo vlak voor het weekend niet, waarop toch tot actie werd besloten. Een affiche werd in allerijl gemaakt en voor de zekerheid werden de bomen opnieuw aangemeld.
   Om half zeven maandagochtend stonden 7 vrouw/man paraat om de kappers met koffie, thee, broodjes en koekjes nog even van het werk te houden, totdat een gemeenteraadslid op het gemeentehuis een en ander zou hebben uitgezocht.
   Het gerucht bleek toch een gerucht te zijn geweest (of toch niet?), en de actie-voerders werden door moeder natuur op een wondermooie zonsopgang gefeteerd. Ondanks het vroege opstaan, had een ieder niet alleen een gezellige maar ook een feeerieke herfst-ochtend meegemaakt.